Άρθρο στη Voria.gr του Διευθυντή Τροχαίας Θεσσαλονίκης Γιώργου Σουρβίνου για τα κυκλοφοριακά προβλήματα στην πόλη. Ποιες λύσεις προτείνει.
Η Υπηρεσία μας αντιλαμβάνεται πλήρως ότι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε όλες τις μεγαλουπόλεις, είναι το κυκλοφοριακό, το οποίο αποτελεί τη συνιστάμενη σειράς παραγόντων.
Από τα στατιστικά στοιχεία που τηρούνται στην Υπηρεσία μας και αφορούν το χρονικό διάστημα από τις 1/01/2018 μέχρι και τις 15/6/2818 βεβαιώθηκαν στο Νομό Θεσσαλονίκης, για παράνομη στάθμευση οι ακόλουθες παραβάσεις:
1. Αριθμός βεβαιωθεισών Παραβάσεων παράνομης στάθμευσης: 9.950
2. Αριθμός βεβαιωθεισών παραβάσεων για δτπλοπαρκάρισμα : 584
3. Αφαιρεθείσες Πινακίδες : 874
4. Απομακρύνθηκαν με γερανό: 62
- Η ρυμοτομική δομή της πόλης είναι επιμήκης, με μικρό πλάτος, ιδία στο εμπορικό (ιστορικό) κέντρο αυτής, το οποίο εξυπηρετείται ουσιαστικά από τέσσερις οδικούς άξονες (Λ.Νίκης, Τσιμισκή, Εγνατία, Αγίου Δημητρίου), από τους οποίους διεξάγεται σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας.
- Το μεγαλύτερο μέρος της βιομηχανίας-βιοτεχνίας είναι εγκατεστημένο στη δυτική πλευρά της πόλης, με αποτέλεσμα τις πρωινές ώρες το σύνολο σχεδόν των οχημάτων να κινείται από ανατολικά προς τα δυτικά και το απόγευμα προς την αντίθετη κατεύθυνση (από δυτικά προς τα ανατολικά).
- Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται ραγδαία αύξηση των κυκλοφορούντων οχημάτων ενώ παράλληλα δεν υφίστανται σημαντικές οδικές υποδομές, όπως ισόπεδοι κόμβοι, χώροι στάθμευσης κ.λ.π.
- Ο μεγαλύτερος αριθμός των Δημοσίων Υπηρεσιών, του εμπορίου (χονδρικού και λιανικού), των γραφείων (δικηγόρων-ιατρών) και των σημαντικότερων οικονομικών δραστηριοτήτων είναι εγκατεστημένα στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
- Η Θεσσαλονίκη αποτελεί σημαντικό κέντρο της Βορείου Ελλάδος και δέχεται καθημερινά σημαντικό αριθμό επισκεπτών, τόσο από όμορους νομούς, όσο και από γειτονικές χώρες όπως η Αλβανία και τα Σκόπια. Επιπλέον, σημαντική είναι η επιβάρυνση της κυκλοφορίας από τους επισκέπτες, ημεδαπούς και αλλοδαπούς, τόσο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά και καθ' όλη τη διάρκεια του έτους για την πραγματοποίηση αγορών με τη δημιουργία των νέων εμπορικών κέντρων.
- Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και η νοοτροπία των Ελλήνων οδηγών, που συνίσταται στη χρήση του Ι.Χ. ακόμη και για μικρές μετακινήσεις, στάθμευση του οχήματος κοντά στον τόπο προορισμού και όχι σε σημείο που επιτρέπεται η στάθμευση, απροθυμία χρήσης των νόμιμων χώρων στάθμευσης (πάρκινγκ) για οικονομικούς κυρίως λόγους, απροθυμία χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, κ.λ.π.
- Επίσης σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει δυσμενώς τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης, είναι οι διάφορες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας (συγκεντρώσεις-πορείας), οι οποίες πραγματοποιούνται πάντα στο ιστορικό κέντρο της πόλης, με συνέπεια να επιβαρύνονται κυκλοφοριακά όλες οι περιοριστικά και ονομαστικά προαναφερόμενες τέσσερις βασικές οδικές αρτηρίες.
- Επιπλέον, δεδομένη πρέπει να θεωρηθεί η σημαντικότατη κυκλοφοριακή επιβάρυνση που προκαλείται στο κέντρο της πόλης, τόσο από τις εργασίες κατασκευής σταθμών επιβίβασης στα πλαίσια του ΜΕΤΡΟ («Ν. Σιδηροδρομικός Σταθμό,», «Πλατεία Δημοκρατίας», «Βενιζέλου», «Αγίας Σοφίας», «Συντριβανίου»), ρυθμίσεις οι οποίες επέφεραν μία σημαντική αναστάτωση της κυκλοφορίας, μέχρις ότου γίνουν γνωστές και υπάρξει η αναγκαία προσαρμογή των οδηγών στα νέα δεδομένα, αλλάζοντας ουσιαστικά συνήθειες δεκαετιών.
2. Για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, η Υπηρεσία μας εκδηλώνει συνοπτικά τις παρακάτω δράσεις:
α. Για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας, καθημερινά, και κυρίως κατά τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, διαθέτει ρυθμιστές τροχονόμους στις βασικές διασταυρώσεις της πόλης, προκειμένου να δίνεται περισσότερος χρόνος στις φάσεις εναλλαγής των σηματοδοτών, ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο των οδών, έτσι ώστε να διευκολύνεται περισσότερο η ομαλή ροή της κυκλοφορίας.
β. Για τον έλεγχο και την αποτροπή των παρανόμων σταθμεύσεων, κυρίως στον κεντρικό τομέα της πόλης και κατά μήκος των λεωφορειολωρίδων και των λεωφορειογραμμών, διαθέτει συνεργεία με γερανοφόρα οχήματα και δικυκλιστές τροχονόμους.
γ. Έχει συνταχθεί και υλοποιείται συγκεκριμένο πρόγραμμα ελέγχου των παρανόμων σταθμεύσεων τόσο στον κεντρικό τομέα της πόλης, σε συνεργασία κατά διαστήματα και με τη Δημοτική Αστυνομία, την εποπτεία τον οποίαν ασκεί η Υποδιευθυντής της Υπηρεσίας μας, όσο και στους περιφερειακούς Δήμους ιδιαίτερα της Δυτικής Θεσσαλονίκης, κατόπιν σχετικών αιτημάτων πού υποβάλλονται στην Υπηρεσία μας.
δ. Καθημερινά ενισχύεται η Υποδιεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης, πού αστυνομεύει την πόλη της Θεσσαλονίκης με προσωπικό των Περιφερειακών Τμημάτων Τροχαίας.
Οι προτάσεις της Διεύθυνσης Τροχαίας:
Για την άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος, η Υπηρεσία μας προτείνει τα εξής
α. Να υπάρξει τροποποίηση του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης των φορτηγών οχημάτων για την τροφοδοσία των καταστημάτων στο Κέντρο της πόλης, η οποία να πραγματοποιείται σε κατάλληλες ώρες, ώστε να αποφεύγεται η κυκλοφοριακή επιβάρυνση εξαιτίας της στάσης των φορτηγών οχημάτων, διότι από την καθημερινή πραγματικότητα παρατηρείται ότι, η εφαρμογή του ισχύοντος ωραρίου, ιδιαίτερα κατά τις πρωινές ώρες στο κέντρο της πόλης δημιουργεί πρόσθετα κυκλοφοριακά προβλήματα.
β. Να εξεταστεί το ενδεχόμενο δημιουργίας Κέντρου Διαχείρισης της Κυκλοφορίας, το οποίο να έχει τη δυνατότητα αυξομείωσης της χρονικής διάρκειας των φάσεων των σηματοδοτών ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο των οδών, ώστε να μην είναι αναγκαία η ύπαρξη ρυθμιστών τροχονόμων στις διασταυρώσεις.
γ. Να οργανωθεί ενημερωτική εκστρατεία μέσω των Μ.Μ.Ε. για περιορισμό-λελογισμένη χρήση των Ι.Χ. αυτοκινήτων (με επακόλουθο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, εξοικονόμηση καυσίμων κ.λπ.), τα προβλήματα που προκαλεί η παράνομη στάθμευση και ταυτόχρονα να προβληθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τα πλεονεκτήματα από τη χρήση τους. Ταυτόχρονα, προτείνεται να «κινητοποιηθεί» η χρήση των υφιστάμενων οργανωμένων χώρων στάθμευσης, μέσω της συνεργασίας των ιδιοκτητών πάρκινγκ με τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, ώστε να χορηγούνται εκπτωτικά κουπόνια στους πελάτες των καταστημάτων, ενώ παράλληλα θα πρέπει να προωθηθούν εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης, όπως είναι το ποδήλατο.
δ. Να γίνει καταγραφή των σημείων όπου εμφανίζονται κυκλοφοριακά προβλήματα και στα οποία είναι δυνατή η λήψη μέτρων κυκλοφοριακής τεχνικής από τους Δήμους (κάγκελα και πάσσαλοι επί των πεζοδρομίων κατά μήκος των οδών, κώνοι σε διασταυρώσεις για την αποτροπή εγκλωβισμού οχημάτων κ.λπ.), για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης.
ε. Να συνεχισθεί η προσπάθεια ανεύρεσης νέων χώρων στάθμευσης, ώστε να αμβλυνθεί το φαινόμενο των παράνομων σταθμεύσεων, το οποίο επιτείνει σημαντικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Πηγή: http://www.voria.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου