Από το 1970 στη τότε Δυτική Γερμανία δεν επιτρέπετο η αδειόδοτηση
κτιρίου, αν δεν προβλεπόταν η περίπου ισάριθμη κατασκευή θέσεων
στάθμευσης για τα διαμερίσματα, γραφεία κλπ. στο συγκεκριμένο
κτίριο .
Στην Ελλάδα αν και υπήρχε παρόμοιος νόμος, το κράτος έδινε την
εναλλακτική στον εργολάβο κατασκευαστή να μην κατασκευάσει τις
μισές περίπου οφειλόμενες θέσεις στάθμευσης με την αντιστοιχία
διαμερισμάτων, γραφείων κλπ. Αυτό γινόνταν με τη προϋπόθεση ότι ο εργολάβος θα πλήρωνε αδρά στη
ν
εφορία τις οφειλόμενες θέσεις και κατασκέυαζε τις υπόλοιπες στο
πεζοδρόμιο, αντί να κάνει πυλωτή ή υπόγειο χώρο στάθμευσης
προφανώς για λόγους ανταποδοτικότητας έτσι ώστε να κατασκευαστούν σε
άλλο μέρος της πόλης σαν ανοιχτό ή κλειστό πάρκινγκ με
χρηματοδότηση από το κράτος.
Ωστόσο τέτοια πάρκινγκ με
χρηματοδότηση κατασκευάστηκαν ελάχιστα στη Θεσσαλονίκη τουλάχιστον
όπως π.χ. του Ελευθεριάδη στην Βασιλίσσης Όλγας - Ανάληψη και το άλλο απέναντι από το λιμανι κλπ. Προφανώς επειδή η χρηματοδότηση ήταν χαμηλή....
Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής ήταν μετά το 1970 οι
εργολάβοι κατασκευαστές να έχουν πληρώσει για κάθε πολυκατοικία
5-10 διαμερισμάτων ποσά στην εφορία που αντιστοιχούσαν ίσως και
παραπανω από την τιμή ενός καλου διαμερίσματος, αν αθροίσουμε τα
ποσά αυτά (κυριολεκτικά τουλάχιστον εκτός από τους αναλογούντες
φόρους) η εφορία , το κράτος δηλαδή, εισέπραξε ασύλληπτα πόσα γιά
την μη κατασκευή χώρων στάθμευσης από το 1950-2005 περίπου που όπως γνωρίζω τουλάχιστον αυτή η πρακτική συνεχιζόταν....
Αν τα
αθροίζαμε, κυριολεκτικά περίπου το 1/10 των κτισμάτων της χώρας
εισπράχθηκε από τις εφορείες για χώρους στάθμευσης που ουδέποτε
κατασκευάστηκαν....
Και μιλαμε για πολλά δισεκατομμύρια ευρώ..πιθανόν
πάνω από 50 δις ευρώ, δεν είναι εύκολο να υπολογίσω και θα
χρειαζόταν οικονομοτεχνική μελέτη για το ακριβές ποσό.
Αφού λοιπόν η
ανταποδοτικότητα των χώρων στάθμευσης δεν πραγματοποιήθηκε ή
ελάχιστα έγιναν σε αυτή την κατεύθυνση, υπάρχουν τεράστιες ευθύνες
της πολιτείας , του κράτους δηλαδή που δεν ενήργησε χρήσιμα
με αποτέλεσμα να βιώνουμε σήμερα μια κατάσταση αφόρητη σε ότι αφορά το
θέμα των χώρων στάθμευσης στη Θεσσαλονίκη και φυσικά σε
όλη την Ελλάδα κατ' επέκταση.
26-10-2014
Χρήστος Ντασιούδης
Αρχιτέκτονας
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου