Ετελείωσε....ετελείωσε...!

Εικόνα
Στις αρχές της χρονιάς, ως Σύλλογος Γονέων του Γυμνασίου μας, επισκεφθήκαμε την υπεύθυνη στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου (στην Αγγελάκη). Μας διαβεβαίωσε ότι τα προβλήματα του σχολείου μας (1ο Πειραματικό Γυμνάσιο) είναι ήδη γνωστά και έχει δρομολογηθεί η επίλυση τους.... Εμείς ως σύλλογος, αυτό που μπορούσαμε να κάνουμε ήταν να βάψουμε, τον Μάρτιο, την (χρονίζουσα άθλια κατάσταση) εξωτερική όψη του κτιρίου ( https://bit.ly/36H3hMn ) και να περιμένουμε τις παρεμβάσεις που μας διαβεβαίωσαν.... Εκείνο το διάστημα επισκέφθηκε το σχολείο και αντιδήμαρχος, ο οποίος ιδίοις όμμασι είδε την κατάσταση του προαύλιο χώρου και δήλωσε έκπληκτος (!!) για την κατάσταση του. Λίγες μέρες μετά ήρθαν και δύο κάδοι ανακύκλωσης που είχαμε ζητήσει.... Το πλάνο έλεγε ότι θα πρέπει να ξεκινήσουν οι εργασίες ανάπλασης στην οδό Δαγκλή και της μετατροπής της σε πεζόδρομο/δρόμο ήπιας κυκλοφορίας , για να μπορέσουν να μπούνε φορτηγά έτσι ώστε να γίνει ασφαλτόστρωση της αυλής αλλά και να επ...

Το ελληνικό κράτος, η οικοδομή και το...αυτοκίνητο!

Από το 1970 στη τότε Δυτική Γερμανία δεν επιτρέπετο η αδειόδοτηση κτιρίου, αν δεν προβλεπόταν η περίπου ισάριθμη κατασκευή θέσεων στάθμευσης για τα διαμερίσματα, γραφεία κλπ. στο συγκεκριμένο κτίριο .

Στην Ελλάδα αν και υπήρχε παρόμοιος νόμος, το κράτος έδινε την εναλλακτική στον εργολάβο κατασκευαστή να μην κατασκευάσει τις μισές περίπου οφειλόμενες θέσεις στάθμευσης με την αντιστοιχία διαμερισμάτων, γραφείων κλπ. Αυτό γινόνταν με τη προϋπόθεση ότι ο εργολάβος θα πλήρωνε αδρά στην εφορία τις οφειλόμενες θέσεις και κατασκέυαζε τις υπόλοιπες στο πεζοδρόμιο, αντί να κάνει πυλωτή ή υπόγειο χώρο στάθμευσης προφανώς για λόγους ανταποδοτικότητας έτσι ώστε να κατασκευαστούν σε άλλο μέρος της πόλης σαν ανοιχτό ή κλειστό πάρκινγκ με χρηματοδότηση από το κράτος.


Ωστόσο τέτοια πάρκινγκ με χρηματοδότηση κατασκευάστηκαν ελάχιστα στη Θεσσαλονίκη τουλάχιστον όπως π.χ. του Ελευθεριάδη στην Βασιλίσσης Όλγας - Ανάληψη και το άλλο απέναντι από το λιμανι κλπ. Προφανώς επειδή η χρηματοδότηση ήταν χαμηλή....

Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής ήταν μετά το 1970 οι εργολάβοι κατασκευαστές να έχουν πληρώσει για κάθε πολυκατοικία 5-10 διαμερισμάτων ποσά στην εφορία που αντιστοιχούσαν ίσως και παραπανω από την τιμή ενός καλου διαμερίσματος, αν αθροίσουμε τα ποσά αυτά (κυριολεκτικά τουλάχιστον εκτός από τους αναλογούντες φόρους) η εφορία , το κράτος δηλαδή, εισέπραξε ασύλληπτα πόσα γιά την μη κατασκευή χώρων στάθμευσης από το 1950-2005 περίπου που όπως γνωρίζω τουλάχιστον αυτή η πρακτική συνεχιζόταν....

Αν τα αθροίζαμε, κυριολεκτικά περίπου το 1/10 των κτισμάτων της χώρας εισπράχθηκε από τις εφορείες για χώρους στάθμευσης που ουδέποτε κατασκευάστηκαν....

Και μιλαμε για πολλά δισεκατομμύρια ευρώ..πιθανόν πάνω από 50 δις ευρώ, δεν είναι εύκολο να υπολογίσω και θα χρειαζόταν οικονομοτεχνική μελέτη για το ακριβές ποσό.

Αφού λοιπόν η ανταποδοτικότητα των χώρων στάθμευσης δεν πραγματοποιήθηκε ή ελάχιστα έγιναν σε αυτή την κατεύθυνση,  υπάρχουν τεράστιες ευθύνες της πολιτείας , του κράτους δηλαδή που δεν ενήργησε χρήσιμα με αποτέλεσμα  να βιώνουμε σήμερα μια κατάσταση αφόρητη σε ότι αφορά το θέμα των χώρων στάθμευσης στη Θεσσαλονίκη και φυσικά σε όλη την Ελλάδα κατ' επέκταση. 

26-10-2014 
Χρήστος Ντασιούδης
Αρχιτέκτονας

Σχόλια